Pro Republica  republiek republikanisme AERM logo
 
Voorpagina Archief Leo Brabanticus Media-archief Boekbesprekingen Contact Links Zoeken Colofon rss Favoriet Disclaimer    
 

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en schrijf u in voor onze gratis nieuwsbrief.


Translate this page

Stuur dit artikel door    print-vriendelijke-versie
  
Non olet
de webredactie

Het mandaat van onze koning is niet democratisch, in zoverre het überhaupt 'cratisch' is, dan is het theocratisch. Althans, dat beweren ze zelf. Wat ooit in 1618 begon als een brutale staatsgreep met het gezag uit een geweerloop, is thans ineengeschrompeld tot een beetje zielig aandoend mandaat dat uitgedrukt wordt in sympathie en populariteit. De deftige, maar strompelende monarchie bungelt geheel en al aan de mate waarin de uitverkoren familie aardig gevonden wordt - want in wezen gedoogt de Nederlander zijn koning - en dat realiseert men zich daar op huis ten Bosch maar al te goed. Om aardig gevonden te worden of populair te zijn moet men echter iets doen,- iets doen dat onderscheidend is van de rest. Zeggen dat je een geweer hebt of heel hard roepen dat je eigenlijk erg belangrijk bent werkt vandaag de dag alleen maar averechts.

 




Opregte Dingsdagsche Haarlemse Courant, 26 september 1815

 

Maar iets presteren doen ze niet, dus zit er voor de koninklijke familie niets anders op dan domweg reclame voor zichzelf te maken. Nee, niet op televisie tussen de luiers en nieuwste Audi. Daar heeft de familie krachtiger en bovendien veel subtielere middelen voor beschikbaar. Momenteel bevinden wij ons midden in zo'n grootscheeps charme-offensief. Daarbij wordt er door de BV Van Amsberg een ware vloed aan marketing over ons uitgestort: van een schuur-schilderende vorstin en een prins in een vrijheidstrein tot een complete film en hagiografische pamfletlectuur. Niets is deze mensen te dol om maar populair te zijn. De enige onderscheidende prestatie is dat ze weergaloos arrogant uit de hoogte doen, en juist dat is uit de aard der zaak - zeker in Nederland - lastig te combineren met geliefdheid en populariteit. Maar in zekere zin hebben ze ook geen keus: wie nu eenmaal een dikke vinger in de bestuurlijke pap wil hebben en daarbij ook nog eens royaal (sic!) uit de staatsruif wil eten, maar níet democratisch gekozen wil worden kan het zich eenvoudigweg niet veroorloven onaardig gevonden te worden.

 

Jubileummunt

'Zwaar verguld en zeer gewild'.
'Nu van € 29,95 voor maar € 10!'

Eén van de subtielere marketinginstrumenten van monarchen is hun afbeelding1 op de munt. De nieuwste populariteitsfrats van Van Amsberg is een 10 Florijn jubileummunt.
Reeds in de oudheid gebruikten Romeinse keizers de munt als middel om aan public relations te doen. Met de beeltenis van de vorst op een voorwerp dat iedereen wil hebben - liefst zo veel mogelijk - vervult het de functie van 'spam' avant la lettre. Maar dan wel met één groot verschil: een papieren reclamefoldertje dat ongevraagd door de brievenbus glijdt werpt iedereen achteloos in de prullenbak, maar geld gooit niemand weg. Integendeel, de beeltenis van mevrouw Van Amsberg gaat als waardevolle metalen flyer van hand tot hand en wordt gegarandeerd door iedereen begeerd. En wie het zich kan veroorloven, spaart ze zelfs. Geld is abstractie in actie, zo meent2 de Duitse filosoof Peter Sloterdijk. Voor geld is alles onverschillig, of je er nu een halfje bruin brood voor koopt, een pakje sigaretten mee uit de automaat trekt of in de hoed van een bedelaar werpt - Van Amsbergs kop past altijd en overal.

En bij deze cynische indifferentie3 doet de Nederlandse vorstin er nog eens fijntjes een schepje bovenop. Met de inscriptie aan de zijkant van al deze miljoenen munten waarop haar beeltenis prijkt, deelt mevrouw Van Amsberg ons namelijk mede dat God 'met ons zij'. Nu is het vooralsnog de vraag of zij met 'ons' haar onderdanen bedoelt, of dat mevrouw zich in pluralis majestatis tot ons richt. Maar de spreuk op het piepkleine metalen reclamefoldertje, in de hoedanigheid van zak- wissel- of desnoods als losgeld, is in de aanvoegende wijs vermoedelijk te begrijpen als de cynische antithesis op 'Ieder voor zich, maar God zij met ons'. Het is de God waarover Mozes beweert4 dat wij die begeerlijk ronde metalen reclamefoldertjes 'in het zweet onzes aanschijns' zullen moeten verdienen, om die vervolgens met miljoenen tegelijk aan mevrouw af te staan. Want het is diezelfde God - althans, zo vertelt mevrouw ons - die haar niet alleen heeft uitverkoren om over ons te regeren, maar tevens dat zij daar niet voor zal behoeven te zweten. Zweten en geven is voor het volk, feesten en nemen is voor De Uitverkorene. Plus, niet te vergeten, haar nakomelingen en al wie daar tegenaan huwt.

Gelijk Vespasianus raapt Mevrouw ons muntje op - haar eigen spam - brengt het naar haar koninklijke reukorgaan en prevelt glimlachend: 'non olet'.

Nu alleen nog aardig gevonden worden, maar daar is Zeeland dan weer voor.

 

 


1 Veel reden om onze gratis muntstickers te bestellen!
2 Kritik der zynischen Vernunft, Suhrkamp 1983
3 Voortreffelijk geanalyseerd door Georg Simmel in Philosophie des Geldes (Berlin, 1900)
4 Gen. 3:19




ProRepublica doet haar uiterste best om alle rechthebbenden van tekst- en beeldmateriaal
gebruikt op deze website te achterhalen en te vermelden. Eventuele rechthebbenden die niet
vermeld zijn kunnen zich wenden tot ProRepublica. Waar gebruik is gemaakt van materiaal
van derden hebben wij getracht te achterhalen bij wie de rechten liggen volgens de
wettelijke bepalingen. Desondanks kan het voorkomen dat het materiaal niet voor publiek
gebruik is vrijgegeven. Uiteraard zullen wij dit materiaal op verzoek zo snel mogelijk
verwijderen indien daarvoor gegronde redenen bestaan.

Reageren? Momenteel is het door een technische storing niet mogelijk te reageren. Hier wordt aan gewerkt. 
Wel is het mogelijk via email te reageren. Excuses voor het ongemak.
Om te reageren klikt u HIER.
republiek republikeins koningin beatrix monarchie vs republiek rijks voorlichtingsdienst prins willem alexander